هنر جنگ :سلاحی به نام سکوت رسانه ای
ترجمه توسط حمید محوی ترجمه توسط حمید محوی

 

مانلیو دینوچی (جغرافی شناس- روزنامه نگار)

مرکز مطالعات جهانی سازی، 30 اکتبر 2012

منطقه : خارمیانه

مضمون : تحریف خبری، جنگ ایالات متحده – ناتو


/پاریس/31 اکتبر 2012

 


L’art de la guerre : L’arme du silence médiatique

De Manlio Dinucci

Global Research, 30 octobre 2012

ilmanifesto.it

Région : Moyen Orient

Thème: Désinformation médiatique, Guerre USA OTAN



می گویند سکوت طلا است. بی گمان چنین است، ولی تنها در مفهوم ضرب المثل رایج. سکوت خاصه ابزار گرانبهائی است که برای تحریف افکار عمومی به کار برده می شود : اگر در روزنامه ها، در گزارشات و مصاحبات تلویزیونی از رویدادهای جنگی یاد نشود، تنها در ذهنیت آنهائی که به حقانیت رسانه ها باور دارند، چنین رویدادهائی وجود خارجی ندارد. به عنوان مثال، چند نفر می دانند که در هفتۀ گذشته خارتوم پایتخت سودان بمباران شد؟

حملۀ هوائی توسط شکاری های بمب افکن در شب انجام گرفت، و یک کارخانۀ تولید مهمات را مورد اصابت قرارداد. بر اساس دعاوی تل آویو این کارخانه به فلسطینی ها در غزه مهمات تحویل می داده است.

اسرائیل تنها کشوری در منطقه است که هواپیمائی هائی را در اختیار دارد که قادر به انجام عملیات تهاجمی از فاصلۀ 1900 کیلومتری، با قابلیت رادار گریزی و ایجاد اختلال و از کارانداختن دستگاه های ارتباطاتی، و پرتاب موشک و بمب هدایت شونده با دقت بالا از فاصلۀ دهها کیلومتری از هدف می باشد. عکس های ماهواره ای در شعاع 700 متری از مرکز انفجارها، هفت حفرۀ بزرگ را نشان می دهد که در اثر انفجارهای پرقدرت ایجاد شده و بسیاری را به کام مرگ کشانده و برخی دیگر را نیز زخمی کرده است. در رابطه با این بمباران دولت اسرائیل رسما سکوت اختیار کرد و تنها اعلام داشت که «سودان، دولت تروریست خطرناکی است که از سوی ایران پشتیبانی می شود».

از سوی دیگر تحلیلگران راهبردی این حمله را به عنوان آزمایش در رابطه با طرح حمله به مراکز اتمی ایران دانسته اند. درخواست سودان از سازمان ملل متحد برای محکوم کردن حملۀ اسرائیل و بیانیۀ پارلمان عرب که اسرائیل را متهم به نقض حقوق بین الملل دانسته است، هیچ انعکاسی در رسانه های بزرگ نداشته است.



بر این اساس بمباران خارتوم توسط اسرائیل مانند کشتار [بنی ولید] در سانه ها به سکوت برگزار شد. شهر بنی ولید در لیبی توسط شبهه نظامیان دولتی مصراته مورد حمله قرار گرفت. ویدئو و عکس هائی که از راه انترنت منتشر شد، تصاویر بهت آور کشتار شهروندان و حتی کودکان را نشان می دهد.

در یکی از گزارشات ویدئوای از محاصرۀ بیمارستان بنی ولید، دکتر ملش شاندولی در رابطه با عوارضی ناشی از جراحات، تأثیرات فسفور سفید و گازهای سمی را مسئول دانسته است. پس از این مصاحبه، فورا به ما گزارش رسید که سر آن پزشک را بریده اند.

علاوه بر این گزارشات دیگری، از جمله گزارش وکیل دعاوی عفاف یوسف، حاکی از این امر است که بسیاری از قربانیان طی انفجارها بی آن که مورد اصابت پرتاب شونده ها قرار گرفته شده باشند کشته شده اند. روی بدن آنها هیج اثری از اصابت گلوله یا ترکش دیده نمی شود، بدن آنها بیشتر شبیه بدن مومیائی شده و مشابه همآنهائی است که در فلوجه کشته شده اند. فلوجه شهری در عراق است که در سال 2004 مورد حملۀ نیروهای ایالات متحده قرار گرفت و در این حمله  بمب های فسفر سفید و سلاح های نوین با شارژ اورانیوم به کار برده شد.

کمی پیش از حمله به بنی ولید، گزارشات دیگری حاکی از حمل اسلحه و مهمات توسط کشتی به مصراته است. شاهدان دیگری از بمباران هوائی، قتل و تجاوز، و تخریب خانه ها توسط بولدوزر گزارش داده اند. در این موارد نیز رسانه ها سکوت اختیار کردند. به همان گونه که ایالات متحده، طی حمله علیه شهر بنی ولید، ایالات متحده، مخالفت روسیه و چین را در شورای امنیت در سازمان ملل متحد مسدود کرد که خواهان حل مسالمت آمیز منازعه بودند. چنین موضوعی نیز در رسانه ها منتشر شد.

رویدادها گزارش نمی شوند و شرح وقایع کمتر از همیشه به خانه های ما راه پیدا می کنند. شبکۀ ماهواره ای اینتل ست، بزرگترین ارائه دهندۀ خدمات مخابرۀ ماهواره ای تجاری در جهان که مرکز آن در واشینگتن می باشد، تماس ایران با اروپا را مسدود کرده است. شبکۀ اوتل ست نیز که یک شبکۀ اروپائی می باشد، همین سیاست را به اجرا گذاشته است.

در دوران «اطلاعات جهانی» تنها باید صدای ارباب آن را بشنویم.



November 1st, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی